Polski rynek pracy staje się powoli w dużo większym stopniu rynkiem pracownika niż pracodawcy. Jeśli znalezienie odpowiedniego kandydata wydawało Ci się trudne, podpisanie umowy to nie koniec wyzwań. Jakie narzędzia z pogranicza komunikacji i HR pozwolą płynnie przeprowadzić proces wdrożenia nowej osoby?
Z badań wynika, że w 25% firm w Polsce nie funkcjonuje żaden system onboardingu, a nowi pracownicy czują się podczas pierwszych dni pozostawieni sami sobie. Co to w praktyce oznacza? Wydłużenie czasu potrzebnego na adaptację, chaotyczne działania zarówno nowych, jak i doświadczonych pracowników, utratę motywacji oraz zmniejszenie efektywności firmy. Aby aklimatyzacja świeżo przyjętych pracowników przebiegła dobrze, warto ją ustandaryzować, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań. Poznajcie nasz przepis na idealny pakiet powitalny!
Stary, dobry mail
Albo nawet kilka. Choć nikt nie narzeka na ich niedobór, bo średnio trafia do nas każdego dnia aż 112 wiadomości, to wciąż najlepsze miejsce na zgromadzenie podstawowych faktów o nowym miejscu pracy, do którego pracownik faktycznie zagląda. Jaki powinien wyglądać prawidłowo skonstruowany mail? Możesz posługiwać się uniwersalnym wzorem, ale najlepiej go spersonalizować – zarówno w polu odbiorcy, jak i nadawcy (imię pracownika w zwrocie do adresata oraz podpis konkretnej osoby w stopce). Poza przywitaniem i kilkoma zdaniami motywacji dodaj do wiadomości konkrety – potrzebne linki (do intranetu, firmowego SharePointa, portalu dla pracowników itd.), zaproszenie na ewentualne pierwsze szkolenie oraz poszczególne etapy procesu wdrożeniowego, np. w formie infografiki. Kilka słów o misji i wartości firmy będzie wartościowym, edukacyjnym dodatkiem.
Mów mi… buddy
Ze wszystkich pomocnych rzeczy nie bez powodu najcenniejszą pozostaje ta funkcjonująca już na zasadzie frazeologizmu, czyli tzw. pomocna dłoń. Ktoś, kto bierze na siebie odpowiedzialność za część procesu adaptacji nowej osoby. Funkcję opiekuna lub buddy’ego warto wprowadzić jako systemowe rozwiązanie, np. powierzane okresowo poszczególnym pracownikom, których zachęcisz do samodzielnego zgłaszania się (wówczas może zadziałać dodatkowo jako narzędzie motywacyjne). Aby wsparcie było skuteczne, wymaga „obudowania” komunikacyjnego i odpowiedniej narracji. Inicjatywa pomocnika musi bowiem wydawać się atrakcyjna, aby zyskać na popularności, a pracownicy powinni rozumieć, jakie płyną z niej korzyści – zarówno dla nich samych, nowo zatrudnionych, jak i całej firmy.
Onboardingowy elementarz
Dobrym pomysłem jest zgromadzenie wszystkich ważnych informacji w jednej książce, broszurze lub publikacji online, którą nowy pracownik może posługiwać się w pracy, ale i przeczytać po godzinach. Ułożenie struktury takiego wydawnictwa wymaga za każdym razem przemyślanej strategii – we wstępie przedstaw korzenie przedsiębiorstwa, a w dalszych częściach opisz jego organizację oraz panującą w nim kulturę. Zasady zachowania, ubioru, wnioskowania o urlop, rodzaje ubezpieczenia czy benefity – w odpowiednio skomponowanej, pomysłowo i atrakcyjnie zaprojektowanej wizualnie formie znajdzie się miejsce na wszystko. To bezcenne kompendium wiedzy.
Profesjonalizm materiałów
Wszystkie narzędzia, aby były w pełni efektywne, wymagają przyciągającej uwagę graficznej oprawy i opracowania copywriterskiego, czyli profesjonalnego sznytu. W ten sposób z podręcznika onboardingowego możesz zrobić doskonałą wizytówkę firmy i jeden z elementów budowania wizerunku marki. Nazywając opiekuna nowych pracowników „skrzydłowym”, pozwoli Ci to zaprząc do pracy sportową, anielską lub nawet… superbohaterską metaforykę, dzięki której przyciągniesz do swojej inicjatywy więcej osób. Wysyłane za to świeżo zatrudnionym wiadomości mailowe nie znikną w natłoku nowych obowiązków (i innych maili), jeśli będą wyróżniać się formą graficzną. Wszystkie narzędzia zasługują na dobry projekt. Masz własny pomysł, ale nie wiesz, od której strony się za niego zabrać i jak go zwizualizować? Myślisz o wprowadzeniu procesu onboardingowego, ale brakuje Ci pewności, w którym kierunku iść? Skorzystaj ze wsparcia profesjonalnej agencji.