Tożsamość Twojej gazety

3 lipca, 2019 Kategoria:

Co odróżnia nas od innych? Wygląd, styl ubierania, charakter, sposób zachowania i mówienia. To wszystko składa się na naszą tożsamość. Podobnie jest w przypadku firmy, w której pracujemy. To tożsamość nadaje jej „osobowość” i odróżnia od konkurencji. Dzięki niej firma buduje swój wizerunek.

Tożsamość to sposób w jaki dana firma chce być identyfikowana przez odbiorców. Składają się na nią: identyfikacja werbalna i wizualna, kultura organizacji oraz formy komunikacji z klientami i pracownikami. Połączenie tych elementów w spójny sposób powinno przekładać się na zaufanie, przywiązanie i zaangażowanie wszystkich grup. To nie jest łatwe zadanie, gdyż stajemy się coraz bardziej wymagający. Nie przyjmujemy ślepo oferowanych treści, ale sprawdzamy, pytamy, pogłębiamy temat lub go odrzucamy.

Profil odbiorcy XXI wieku

Dzisiejszy klient nie szuka już producenta sprzedawcy, od którego anonimowo kupi potrzebny mu towar. Chce za to zbudować trwałą relację. Liczy się dla niego zarówno produkt i jego cena, ale także kultura organizacji, społeczne zaangażowanie oraz etyka firmy. Dziś to już cechy właściwie równorzędne. Wybierając dany produkt zwraca uwagę na to gdzie i z jakich składników został wyprodukowany. Pod lupę bierze także warunki panujące w miejscu pracy i sprawdza, czy przy produkcji nie były łamane prawa człowieka. To właśnie dlatego całość działań podejmowanych przez firmę, począwszy od wyboru nazwy, sloganu, logotypu, przez materiały informacyjne i reklamowe, stronę internetową, działalność w zakresie CSR, promowane zachowania, warunki pracy, sposób komunikacji z klientami i pracownikami, aż po jakość i cenę produktu powinny być spójne i wiarygodne.

Rozpoznawalność marki

Odpowiednio zbudowana tożsamość to pierwszy i podstawowy czynnik, dzięki któremu odbiorcy – klienci, konsumenci, pracownicy – identyfikują firmę. Jednak droga od identyfikacji do spójnego wizerunku jest długa i wymagająca. Spróbuj wyobrazić sobie, że z billboardów na ulicach miast, z reklam w prasie i telewizji znikają nazwy marek i produkty. Pozostaje warstwa wizualna, styl, bohater. Czy to wystarczy, by zorientować się o czym mowa? Coca-Cola, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, przeprowadziła nietypową kampanię. Logo na puszkach i butelkach zostało przesunięte i zmniejszone, a w jego dotychczasowym miejscu pojawiły się popularne imiona i pseudonimy. Spersonalizowane opakowania jeszcze bardziej wzmocniły partnerską relację między znaną marką a jej konsumentami. Na tę relację Coca-Cola pracuje od lat.

Profil Twojej gazety

Wizerunek firmy jest wyobrażeniem, które powstaje w głowie odbiorców w zetknięciu z jej tożsamością. To sposób postrzegania jej przez otoczenie. Idealnie, gdy wizerunek pokrywa się z tym zamierzonym. Wydawaniu gazety wewnętrznej powinny przyświecać te same zasady, co w przypadku budowania ogólnej tożsamości firmy. Wszystkie elementy, takie jak: tytuł gazety, styl i język materiałów, zdjęcia, częstotliwość ukazywania się, wybór papieru, powinny być spójne. Dzięki temu uda nam się stworzyć silny i konsekwentny wizerunek w oczach odbiorców, a tym samym zbudować pozytywne i trwałe relacje z czytelnikami. W przypadku gazety ma to niebagatelne znaczenie. Po pierwsze, nasza gazeta jest odbierana jako wiarygodne źródło informacji. Po drugie, zaufani czytelnicy z czasem stają się też korespondentami, dostarczając kontent do kolejnych wydań.

Werner Niefer, prezes zarządu Mercedes Benz, powiedział kiedyś, że dbałość o wizerunek nie jest lakierowaniem ani polerowaniem zewnętrznego błysku, ale sprawą jakości całej konstrukcji. Parafrazując jego słowa możemy powiedzieć, że dbałość o wizerunek gazety to nie tylko dopieszczanie strony wizualnej i treści, ale troska o spójny profil i jakość całości nieustannie sprawdzana m.in. poprzez Badania Opinii Pracowników.